عید است و دلم خانه ی ویرانه،بیا...
این خانه تکاندیم ز بیگانه،بیا...
یک ماه تمام،میهمانت بودیم...
یک روز به مهمانی این خانه،بیا...
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات… بیشتر »
آرشیو برای: "تیر 1394"
چفيه ! اي سنگ صبورگريه ها چفيه ! اي سجاده ي رزمنده ها چفيه ! اي آماردانِ اشكها چفيه ! اي همرزم خوب لاله ها چفيه ! اي شاهدبه اشك هاي سجود چفيه ! اي همراه هركس مردبود … بیشتر »
ممكن است گفته شود: تعظيم و تكريم آن گاه پاداش به شمار مى رود كه از سوى خداوند و در آخرت باشد در حالى كه تكريم مورد بحث از طرف مؤمنان و مربوط به دنياست.
در پاسخ مى توان گفت تعظيم امام اگر چه از سوى مؤمنان و وظيفه آنهاست ولى به دستور خداوند صورت مى گيرد… بیشتر »
3. حجّت بودن امام و افضليت:
امامت ادامه نبوت است و به جز آوردن شريعت ، با نبوت تفاوتى ندارد ، چنان كه در برخوردارى از عصمت و ساير كمالات با پيامبر يك سان است ، از آنجا كه پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) بر ديگران برترى داشته و از پاداش بيشترى برخوردار… بیشتر »
افضليت اخروى امام: جهت اثبات برترى امام در برخوردارى از پاداش اخروى به وجوه ذيل استدلال شده است:
1. عصمت امام و افضليت:
امام رهبرى امت اسلامى را در همه امور دينى برعهده دارد ، مقتضاى عموميت امامت و افضليت امام بر مأموم اين است كه او در همه شئون رهبرى… بیشتر »
افضليت اخروى امام: جهت اثبات برترى امام در برخوردارى از پاداش اخروى به وجوه ذيل استدلال شده است:
1. عصمت امام و افضليت:
امام رهبرى امت اسلامى را در همه امور دينى برعهده دارد ، مقتضاى عموميت امامت و افضليت امام بر مأموم اين است كه او در همه شئون رهبرى… بیشتر »
اما دليل قرآنى لزوم افضليت امام ، آيه 35 سوره يونس است كه مى فرمايد:
(أَفَمَنْ يَهْدي إِلى الحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَع أَمَّنْ لا يَهْدي إِلاّ أَنْ يُهدى فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُون) ;
آيا كسى كه به سوى حق هدايت مى كند سزاوارتر است كه پيروى شود يا… بیشتر »
شبهه ديگرى كه در مسئله مطرح شده است اين كه نظريه افضليت در امامت با نمونه هايى كه در عصر پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) و خلفا درباره تعيين امام يا فرماندهان سپاه رخ داده است سازگارى ندارد
مانند فرماندهى زيد بن حارثه در جنگ موته ، در حالى كه در سپاه… بیشتر »
شبهه ديگرى كه در مسئله مطرح شده است اين كه نظريه افضليت در امامت با نمونه هايى كه در عصر پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) و خلفا درباره تعيين امام يا فرماندهان سپاه رخ داده است سازگارى ندارد
مانند فرماندهى زيد بن حارثه در جنگ موته ، در حالى كه در سپاه… بیشتر »
شبهه ديگرى كه در مسئله مطرح شده است اين كه نظريه افضليت در امامت با نمونه هايى كه در عصر پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) و خلفا درباره تعيين امام يا فرماندهان سپاه رخ داده است سازگارى ندارد
مانند فرماندهى زيد بن حارثه در جنگ موته ، در حالى كه در سپاه… بیشتر »
اشكال ديگرى كه بر استدلال شده اين است كه قبح عقلى مستلزم قبح شرعى نيست ،
يعنى اگر مقصود از قبح تقديم مفضول بر افضل اين است كه ارتكاب آن سبب استحقاق مذمت و كيفر نزد خداوند مى شود،
قبح به اين معنا ثابت نيست ،
و اگر مقصود اين است كه اين كار با روش عقلا… بیشتر »
آخرین نظرات